Geschiedenis

De Internationale Graanoverslag Maatschappij Amsterdam, beter bekend als IGMA, is opgericht in 1959. Het is een voortvloeisel uit een overeenkomst tussen Tradax en de gemeente Amsterdam. Tradax, destijds een dochteronderneming van Cargill, zorgde als handelsonderneming voor een gegarandeerde aanvoer van een over te slaan product. De gemeente Amsterdam verplichtte zich tot de bouw van een op- en overslaginstallatie in de haven van Amsterdam.

Het eerste schip, de Golden Eagle (Amerikaanse tanker van 35.000 ton), werd in December 1960 gelost. In het begin was er sprake van een zeer arbeidsintensieve bedrijfsvoering. De producten werden aangevoerd in relatief kleine schepen tot 35.000 ton. Er werd gewerkt met 4 pneumaten (vacuümzuigmachines) en de ruimen van de schepen werden met handkracht schoongemaakt. In 1965 werd de eerste verzetmachine bij de IGMA in gebruik genomen. Het ging om een klein type schranklader van het merk Monroe, die werd ingezet voor het opklaren van de scheepsruimen. In 1967 werd een drijvende pneumaat aangeschaft, Elevator 5 en in 1968 Elevator 6 (later aan een museum is geschonken).

Begin jaren ‘70 werd Elevator 7 aangeschaft, een gerenoveerde elevator met twee gieken in plaats van vier. In 1975 worden alle aandelen van IGMA overgenomen door Tradax en wordt IGMA een volle dochteronderneming van Tradax. In 1976 wordt vanwege de groeiende vraag naar Tapioca, twee drijvende lemniscaatkranen (16T) met bijbehorende weeginstallaties aangeschaft. De schepen die Tapioca aanvoerden werden niet aan de pier afgemeerd maar op boeien midden in de haven. Bij de introductie van de kranen werd een aantal extra verzetmachines aangeschaft om de productiviteit te verhogen.

In de jaren ’80 en ’90 groeide IGMA verder en werden uiteindelijk nog drie kranen met weeginstallaties aangeschaft.

Nadat in 2017 een deel van IGMA door Cargill is verkocht aan Bunge heeft IGMA zich op de op- en overslag van bulkgoederen met drijvende installaties gefocust en op de wal met haar eigen vlakloods. Er wordt nu overgeslagen op de boeien in de Vlothaven en Mercuriushaven en er zijn wal installaties aan de Coenhaven en Amerikahaven.

In 2021 is IGMA verkocht aan OBA en met deze samenvoeging zijn de krachten van twee unieke op- en overslagbedrijven gebundeld.